Violiste Maria Eldering

Home/Chante!/Violiste Maria Eldering
Violiste Maria Eldering 2017-05-22T11:05:57+00:00

Chante in de Nozem en de Non 24-12-2015 056 Maria Eldering

Als vijfjarig meisje werd ik verliefd op de viool. Gelukkig bevond ik mij in een thuissituatie waarin het mogelijk was om vioolles te krijgen, Ik begon mijn lessen bij Frans Visser. Ik weet nog goed dat hij de eerste les begon met iets voor mij te spelen. De tranen stroomden over mijn wangen, de muziek kwam rechtstreeks in mijn hart. “Het was ook zo een zielig liedje” zei ik toen men vroeg wat er aan de hand was. De lessen daarop speelde hij regelmatig ook iets vrolijks zodat ik met een lach de deur uit ging. Muziek en emotie, toen was al duidelijk dat deze twee componenten mijn hele leven aanwezig zouden blijven in welk vorm dan ook. Na een aantal jaren les gehad te hebben kwam ik in het Kennemer Jeugd Orkest. Hier zou ik tot aan mijn 21e blijven. In mijn tijd, voor de ontwikkeling van de electrische viool was mijn instrument niet bepaald populair en het was daarom niet altijd even makkelijk om te blijven spelen. Maar het orkest en de lessen van Frans Visser en Angela Veerling zorgden ervoor dat mijn passie behouden bleef.

Toen ik een jaar of 8 was, mocht ik met mijn viool een mini optreden geven in de Schouwburg van Haarlem tijdens een toneelstuk van Cremer. Als klein meisje in een mooie jurk en voor het eerst make-up, op zo een groot podium en het uitzicht op al die mensen in de zaal, dat smaakte naar meer. Zo ontstond mijn liefde voor toneel. Bij Aad Spee tijdens een jongerenproject in ‘97 van het Witte Theater kreeg ik de kans mij verder te ontwikkelen op het gebied van muziek en theater. Van hem kreeg ik de tekst mee “Laat jezelf horen, er zit muziek in jou!” Het toi toitje met deze tekst staat nog steeds op mijn vensterbank. Met mijn viool kwam ik in vele stukken van verschillende amateurtoneelverenigingen terrecht en van het spelen van bestaande muziek groeide ik langzamerhand naar het maken van eigen muziek.

Tijdens mijn studie aan de Hogeschool van Utrecht leerde ik om die eigen muziek technisch beter te maken en volgde ik verschillende modules in het arrangeren van vioolpartijen en het schrijven van zangnummers. Zo schreef ik samen met een studiegenoot nieuwe muziek bij de voorstelling De Gidsen wat weer door andere studenten uitgevoerd werd. Vele uren werden doorgebracht met liters koffie en gevulde koeken in de popkelder van school want viool was niet het enige, ook drums, bas en piano kwamen aan bod. Gedurende de hele studie was ik uiteraard nog steeds actief in de Haarlemse muziek en theaterwereld, die na 5 jaar even stilgelegd werd door mijn ouders zodat ik eindelijk zou afstuderen, was binnen 2 maanden geregeld.

Na mijn studie kreeg ik profijt van de vele uren die ik in de amateurtheaterwereld had doorgebracht. Al snel kon ik projectmatig aan de slag, moest daarnaast eerst nog wel bij de AH broodjes verkopen om de huur te kunnen betalen…

In 2007 was de cirkel rond. Ik ontmoette Rika Plug, tijdens de voorstelling Anatevka waar ik de rol van Fiddler on thé roof speelde, die in ‘97 werkzaam was bij het jongerenproject van het Witte Theater. Zij bracht mij in contact met Astrid Nijgh en Ruud Jansen. In die tijd leerde ik ook Guido van de Meent kennen, een aantal jaren heb ik hem met viool begeleid tijdens zijn optredens en samen met hem en Rika Theatergroep Modoc opgericht.

10540776_819463544772432_8330046713686297229_nNa Theatergroep Modoc leerde ik Nicolette opnieuw kennen. Na 9 jaar vriendschap viel opeens het kwartje dat het best eens leuk zou kunnen zijn om samen muziek en theater te gaan maken. We begonnen als de Bobzusjes en lieten op menig festival onze act zien. Acteur Fred Rosenhart introduceerde ons niet veel later bij Amnesty en voor we het wisten stonden we op de Grote markt het nummer Vrijheid te zingen van Liesbeth List. Daarna kregen we het verzoek om een concert in Duin&Kruidberg te geven. Met maar èèn nummer op ons repetoire was dat een leuke uitdaging en zo ontstond Chante!

Inmiddels zijn we met Chante geselecteerd voor de finale van het Concours de la Chanson en werken we naar nog een uitgebreider repetoire toe met uiteraard mijn eigen vioolarrangementen.

De combinatie muziek en theater zal altijd centraal staan in al mijn werkzaamheden. Een muziektheatervoorstelling met Chante over de Franse chanson is dan ook mijn wens en volgende uitdaging!